Bootlak is een effectief middel om houten materialen op uw boot of jacht slijtvast te maken en duurzaam te beschermen tegen weersinvloeden, vocht, waterschade, slijtage en schimmel. Het biedt een aantrekkelijk glanzend oppervlak, duurzaamheid in verschillende weerscenario's, optimale waterbestendigheid en UV-bescherming. Bovendien vermindert de verf de schade door dagelijkse stoten en stoten tijdens het varen.
Of het nu gaat om het bijwerken van kleine gebieden of de hele boot, hier zijn vijf stappen om ervoor te zorgen dat uw nieuwe verflaag soepel verloopt.
Je hebt nodig:
- Bootlak (mat of glanzend, kleur?)
- fijn schuurpapier
- mogelijk Afplaktape om het niet te coaten gebied af te dekken
- Verfroller, kwast of airless spuitpistool
- indien nodig een verdunner (deze kan ook achteraf worden gebruikt om het apparaat schoon te maken. )
1) Voorbereiding
Een goede voorbereiding maakt het schilderproces makkelijker en leidt tot het best mogelijke resultaat.
Was de romp van de boot met zeepsop en een schrobborstel. Hierdoor worden aanslag en verontreinigingen verwijderd. Maak ook uw werkgebied grondig schoon.
Gebruik schilderstape om gebieden af te dekken die niet geverfd mogen worden.
De verwerking en vooral het drogen van bootlakken mag niet plaatsvinden onder de 10°C.
2) Bescherm uzelf en het milieu
Het wordt aanbevolen om latexhandschoenen te dragen. Deze voorkomen de opname van gifstoffen door de huid en je hoeft de verf niet moeizaam van je handen te schrapen.
Bescherm je longen door een stofmasker te dragen. Vermijd het inademen van stof en verf- en oplosmiddeldampen. Lees altijd de verfwaarschuwingen en gooi verfblikken en andere chemicaliën op een milieuvriendelijke manier weg.
3) Slijpen
Daarna is het tijd om te grinden. 120-180 schuurpapier wordt aanbevolen. Ook deuken en diepe krassen in de romp dienen royaal te worden weggeschuurd. Verwijder rot materiaal. Verwijder na grondig schuren al het stof van het oppervlak en van uw werkgebied. Het te schilderen gebied moet schoon, droog en vrij van vet, siliconen en was zijn. Loszittend oud lakwerk of roest dient u zeker vooraf te verwijderen. Belangrijk: Gebruik geen zeepachtige reinigingsmiddelen of schuurmelk.
4) Rol of verf basisverf op de romp.
Verf de boot met een verfroller of kwast. Je moet snel werken en de boot van onder naar boven schilderen met de roller. Voor een natuurlijke uitstraling verf je met de nerf van het hout mee. Doe het meeste werk met een verfroller. Het fijne werk kan dan met de kwast gedaan worden. Opmerking: de hoogste gladheid betekent de hoogste glans.
Tip: Gebruik dezelfde kleur als de bovenkant (vooral bij het schilderen over een donkere romp). Laat de kleur ca. acht uur droog.
Als de verf is uitgehard, ruwt u het gehele oppervlak opnieuw op en verwijdert u het stof.
5) Verwijder verdere lagen
Twee tot drie lagen zouden voldoende moeten zijn en zorgen voor een diepe glans zodra je je laatste toplaag hebt aangebracht. Tussen elke laag moet worden geschuurd.
> Stap uit en geniet van de rit!
Klaar voor uw project? Of het nu gaat om mat of glanzend, kleurloos of in meer dan 200 verschillende RAL-kleuren; wij bieden u een grote selectie van hoogwaardige bootverven.
Let ook op onze handige gebruiksaanwijzingen.
Laat een reactie achter
Deze site wordt beschermd door hCaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van hCaptcha zijn van toepassing.